پرسشنامه افکار خودکشی بک (BSSI)

پرسشنامه افکار خودکشی بک (BSSI)

خودکشی یک مشکل عمده بهداشتی است. مطالعه دلایل خودکشی نیز به صورت گسترده درحال انجام است. یکی از دیدگاه‌های دلیل‌شناسی خودکشی، دیدگاه روانشناختی است. مثلاً الیس بر این باور است که مردم به گونه‌ای بی‌نظیر عقلانی و غیرعقلانی هستند و مشکلات آن‌ها بیش‌تر برآمده از ادراک تحریف شده و تفکر غیرمنطقی است و راهکار غلبه بر مشکلات آن‌ها، همانا از راه بهبود تفکر و دریافت ادراکی آن‌هاست. در خودکشی نیز چنین فرایندی در جریان است. یکی از پرسشنامه‌هایی که بر طبق نظریات شناختی – رفتاری و برای ارزیابی خودکشی ساخته شده است، پرسشنامه افکار خودکشی بک (BSSI) است.

معرفی پرسشنامه افکار خودکشی بک (BSSI)

پرسشنامه افکار خودکشی بک (BSSI) در سال ۱۹۶۱ توسط آرون بک ساخته شد. این مقیاس دارای ۱۹ ماده می‌باشد. سوالات این مقیاس مواردی از قبیل آرزوی مرگ، تمایل به خودکشی به صورت فعال و نافعال، مدت و فروانی افکار خودکشی، احساس کنترل بر خود، عوامل بازدارنده خودکشی و میزان آمادگی فرد جهت اقدام به خودکشی را مورد سنجش قرار می‌دهد. در آزمون افکار خودکشی بک پنج سوال وجود دارد که سوالات غربالگری نام دارند. اگر پاسخ‌ها نشان‌دهنده تمایل به خودکشی فعال یا نافعال باشد، سپس آزمودنی باید ۱۴ سوال بعدی را نیز ادامه دهد. همچنین پرسشنامه افکار خودکشی بک (BSSI) ترکیبی از سه عامل می‌باشد: تمایل به مرگ، آمادگی برای خودکشی و تمایل به خودکشی واقعی.

مقیاس سنجش افکار خودکشی بک (BSSI)

سازندگان پرسشنامه: بک

تعداد گویه ها: ۱۹ گویه

تعداد خرده مقیاس ها: ۳ خرده مقیاس: ۱- تمایل به مرگ؛ ۲- آمادگی برای خودکشی؛ ۳- تمایل به خودکشی واقعی

هدف: آشکارسازی و اندازه گیری شدت نگرش ها، رفتارها و طرح ریزی برای ارتکاب خودکشی

سال انتشار: ۱۹۹۱

توضیحات در مورد فایل: به همراه فایل پرسشنامه توصیحاتی شامل معرفی ازمون، شیوه نمره گذاری و روایی و پایایی آن ارائه شده است.

 

دانلود رایگان با عضویت در تلگرام

همچنین برای دانلود راحت تر این پرسشنامه میتوانید در کانال تلگرامی ما عضو شده و پیام بدهید تا رایگان برایتان بفرستیم.

کانال تلگرامی گروه نسیم فردا راه اندازی شده و روزانه ازمون های روانشناسی و مقاله و مطالب روانشناسی پژوهشی و پایان نامه به صورت رایگان به مدت محدود در این کانال قرار خواهد گرفت.
ادرس کانال:
 www.t.me/ravansanjyar

ارتباط با مدیریت:

https://t.me/sahandasadi

 

برای دانلود کلیک کنید

One thought on “پرسشنامه افکار خودکشی بک (BSSI)

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *